Shares

Gra o Tron jest chyba najpopularniejszym obecnie serialem. Wyprodukowana przez HBO ma wszystko czego potrzeba filmowej superprodukcji. Nieszablonowa historia, świetna gra aktorska, doskonałe zdjęcia i muzyka, no i świat, który jest z pogranicza średniowiecza i świata fantasy. Jeśli przyjrzysz się uważnie produkcjom, które osiągają spektakularne sukcesy, to zauważysz, że zawsze pojawiają się w nich postaci o bardzo wyrazistych charakterach.

Dlaczego mówię o tym w kontekście budowania marki osobistej?

Bo w każdej dobrej bajce, opowiadaniu, czy superprodukcji filmowej znajdziesz postaci archetypowe. Czym jest archetyp? Spopularyzowana przez Junga teoria, która mówi o tym, że nieświadomie przyjmujemy określone role w społeczeństwie. Jeśli łatwo jesteś w stanie rozpoznać „archetyp” danej osoby, to jeśli jej działania są spójne z wcześniej, nieświadomie przypisanym archetypem, to komunikacja takiej osoby jest dla Ciebie bardziej spójna. Dlatego na początkowym etapie pracy z moimi klientami zawsze szukamy najbliższego im archetypu, żeby uspójnić komunikację i dać przyszłym klientom klarowny przekaz i poczucie bezpieczeństwa, przewidywalności, nawet jeśli Twoim archetypem jest łamiący zasady Buntownik.

Przyjrzyj się mocnym markom osobistym w tym serialu i świadomie zwróć uwagę jakich wyborów dokonują, jak mówią, co robią. Poniżej znajdziesz moją osobistą „diagnozę” archetypową bohaterów z Gry o Tron.

john-snow
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Hero – Bohater – John Snow
Cel: stać na pierwszej linii
Dlaczego? Chociaż sam nie chce, to naturalnie staje zawsze na czele, na czele „dzikich”, na czele „wron”. Odważnie stawia czoło stawianych przed nim wyzwaniach. Od wygnanego bękarta, po obrońcę cywilizowanej części Westeros.
 
brienne-of-tarth
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Caregiver – Opiekun – Brienne of Tarth
Cel: pomagać innym
Dlaczego? Jej nadrzędnym celem jest ochrona Sansy Stark. Stawia to ponad swoje życie, wszystko układa pod służbę i pomoc swojej pani. Z honorem i radością zasłania ją swoją piersią.
 
tyrion-lannister
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Creator – Twórca – Tyrion Lannister
Cel: tworzyć, wymyślać
Dlaczego? Zawsze w ruchu, zawsze szuka rozwiązań. Mistrz dyplomacji, przekonywania i złotousty. Wykazuje się bardzo dużą elastycznością i kreatywnością w sytuacjach trudnych i zwykłych rozmowach.
 
hodor
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Jester – Wesołek – Hodor
Cel: rozbawić
Dlaczego? Być może nie jest to postać stricte komediowa, ale jego trauma i to, że potrafi powiedzieć tylko „Hodor” sprawia, że dialogi z jego udziałem zawsze brzmią komicznie.
 
samwell-tarly
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Everyman – Znajomy – Samwell Tarly
Cel: budować relacje
Dlaczego? Nie ma jednej dominującej cechy, może poza lojalnością. Stara się budować relacje z każdą grupą na którą trafia, nie jest ani specjalnie waleczny, ani odważny, ani przystojny ale wzbudza sympatię i zaufanie.
 
arya-stark
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Explorer – Odkrywca – Arya Stark
Cel: odkrywać nowe
Dlaczego? Trochę z konieczności, trochę z uporu, a trochę z ciekawości. Ciągle w ruchu, próbuje nowych miejsc, nowych ról, nowych rozwiązań. Mam wrażenie, że ta jej droga, pomimo, że z konieczności, kształtuje jej charakter. Zobaczymy czy wróci do domu.
 
tommen-baratheon
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Innocent – Niewinny – Tommen Baratheon
Cel: łagodzić
Dlaczego? Czuję, że tutaj może być jeszcze niespodzianka ale jest to młody król, który najchętniej przytulił by wszystkich i zrobił tak, żeby wszyscy się kochali i akceptowali. Zawsze podchodzi z łagodnością, spokojem i empatią.
 
shae
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Lover – Kochanek – Shae
Cel: kusić, budzić zmysły
Dlaczego? Jej zawód, zmysłowość i gorące uczucie, którym obdarzała Tyriona emanował miłością i czułością. Do tego konieczność ukrywania się ze swoim związkiem przed innymi jeszcze bardziej podkreślał jej zmysłowość.
 
melisandre
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Magician – Czarodziej – Melisandre
Cel: transformować, zachwycać
Dlaczego? Bo jak trzeba coś zmienić, to ona używa magii ognia ;) Odważnie przechyla szalę na rzecz swoich „panów”. Daje im możliwości jakich wcześniej nie mieli i pomimo, że trochę się jej boją, to chętnie korzystają z mocy Pana Światła.
 
ygritte
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Rebel – Buntownik – Ygritte
Cel: kwestionować status quo
Dlaczego? Dlatego, że na każdym kroku łamała zasady. Swoje – darując życie Johnowi Snow. Swoich braci – obdarzając Johna swoją miłością. Potem wbrew swojemu sercu, z furią ścigała Johna, żeby na końcu zginąć w jego ramionach. A to wszystko z ogniem buntu i gotowością na konsekwencje.
 
daenerys-targaryen
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Ruler – Władca – Daenerys Targaryen
Cel: przewodzić
Dlaczego? Bo jej nadrzędnym celem jest przewodzić ludziom (i smokom), być jedynym władcą. Wykazuje się przy tym dużą empatią, dbałością o swoich ludzi. Odważnie bierze na siebie ciężar królowej, potrafi podejmować trudne decyzje i stawia dobro ogółu nad swoje.
 
lord-varys
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Gmail
Sage – Mędrzec – Lord Varys
Cel: doradzać
Dlaczego? Zawsze tuż obok, zawsze z dostępem do informacji, których nie ma nikt inny. Człowiek potężny dzięki swojej wiedzy, potrafi sprytnie rozmawiać i precyzyjnie doradzać. Inspirator, mędrzec i doradca pozostający w cieniu swoich panów.

Jeśli zastanawiasz się do którego archetypu najbliżej jest Tobie, to nie bądź w tych poszukiwaniach zbyt raptowny i radykalny. Myślę, że przedstawię temat archetypów jeszcze na kilku innych przykładach, żebyś mógł na pewno poczuć, który z nich jest najbardziej spójny z Tobą.

A jak już odkryjesz swój archetyp, to wtedy dużo rzeczy idzie łatwiej, prościej. Łatwiej będzie przygotować spójną komunikację, łatwiej przyciągniesz do siebie odpowiednich klientów i łatwiej odróżnisz działania spójne z Tobą od tych narzucanych przez innych.

Jestem ciekawy. Do którego archetypu najbliżej Ci teraz? Czy ten temat wydaje Ci się interesujący?

© Copyrights to trademarks, names and pictures belongs to its respective owners.

Shares
Loading...

ZAREZERWUJ TERAZ

 

Czujesz, że masz do przekazania wielką wartość?
Chcesz rozbłysnąć na rynku i stać się nową gwiazdą
rozwoju osobistego, zdrowia i biznesowego? Zarezerwuj
swoje miejsce na zamkniętym spotkaniu informacyjnym.

 

Sukces!

Pin It on Pinterest

Share This